BUILDING THE IMAGE OF RUSSIAN POLITICAL CONSPIRATORS IN EARLY SOVIET CINEMATOGRAPHY
In my paper I aim at comparing the images of two radical 19th century revolutionists such as Sergei Gennadevich Nechaev and Stepan Nikolaevich Khalturin with the ambivalent portraits of these historical characters that appeared in the Russian and Soviet press before and after the 1917 Russian Revolution. According to a number of publications, Nechaev’s figure was given a special position by the Soviet intelligentsia of the 1920s. Also Khalturin became, at the time, particularly popular for having been the leader of the Russian workers’ movement. Main questions asked in my Paper include, but are not limited, to the following: how Russian Populists were featured through cinema? By what specific visual devices in the two fictional films shown throughout the 1920s – such as “The Palace and the Fortress” and “Stepan Khalturin” (both directed by Aleksandr Viktorivich Ivanovsky) – were the stories of the recent revolutionary past reorganised in relation to the projects predominating in the Soviet post-revolutionary present? I shall specifically focus the paper on how the characters of Nechaev and Khalturin were treated by the well-known historian Pavel Eliseevich Shchyogolev, who made use of new sources (emerged from the former archives of the Tsarist secret police departments) for composing the screenplays of the above-mentioned films.
Ключевые слова: soviet history, film history, building the visual image, Russian populists, Sergei Nechaev, Stepan Khalturin
Библиография:
Brintingler 2000 – Brintingler A. Writing a Usable Past: Russian Literary Culture 1917–1937. Evanston, 2000.
Lebedev 1962 – Lebedev N. Il cinema muto sovietico. Torino, 1962.
Namer 1987 – Namer G. Mémoire et société. Paris, 1987.
Orlovsky 1989 – Orlovsky D. T. The Provisional Government and its Cultural Work. Bolshevik Culture. Experiment and order in the Russian Revolution. Bloomington, 1989.
Блейман 1968 – Блейман М. Начало искусства // Из истории Ленфильма. Статьи, воспоминания, документы. 1920-е годы. Выпуск 1. Ленинград, 1968.
Вишневский 1945 – Вишневский Вен. Художественные фильмы дореволюционной России. Москва, 1945.
Гинзбург 2007 – Гинзбург Г. Кинематография дореволюционной России. Москва, 2007.
Григорьев 2007 – Григорьев C. И. Придворная цензура и образ верховной власти. 1831–1917. Санкт-Петербург, 2007.
Гусман 1924 – Гусман Б. Дворец и крепость // Правда. 16 февраля 1924. № 38.
Засулич, Лопатин 1883 – Засулич В. И., Лопатин Н. Н. Календарь Народной воли на 1883 год. Genève, 1883.
Зеленов 2000 – Зеленов М. В. Политика аппарата ЦК РКП (б) в области цензуры исторической науки в 1919/1929 годах. Автореферат диссертации на соискание учёной степени доктора исторических наук. Нижний Новгород, 2000.
Земляк 1912 – Земляк. Новое о Нечаеве // Былое. 1912. № 14.
Иванова и др. 2002 – Великий кинемо: Каталог сохранившихся игровых фильмов России (1908–1919) / Сост. В. Иванова, В. Мыльникова, С. Сковородникова, Ю. Цивьян, Р. Янгиров. Москва, 2002.
Ивановский 1924 – Беседа с режиссёром А. В. Ивановским // Кинонеделя. 1924. № 13.
Козьмин 1923 – Козьмин Б. Около нечаевского дела // Каторга и ссылка: Историко-революционный вестник. 1923. № 6. С. 55–63.
Козьмин 1926 a – Козьмин Б. Неудавшаяся провокация. Новое о Нечаеве // Красный Архив. 1926. № 1 (14). С. 148–158.
Козьмин 1926 b – Козьмин Б. Новое о С. Г. Нечаеве. Удавшаяся провокация // Красный Архив. 1926. № 2 (15). С. 150–163.
Кротов 1982 – Музейное дело в СССР: Сборник научных трудов / Отв. ред Ф. Г. Кротов. Москва, 1982.
Кытимова 1983 – Кытимова C. И. Истпарт и становление историко революционных музеев 1920–1928 гг. Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата исторических наук. Москва, 1983.
Лейкина 1973 – Лейкина Е. Т. Создание и деятельность ленинградского Истпарта (1920–1980) // Проблемы историографии и источниковедения истории КППС. Вып. 2. Ленинград, 1973.
Максаков 1922 – М В. Обряд публичной казни над С. Г. Нечаевым // Красный Архив. 1922. № 1. С. 280–281.
Мачерет 1961 – Советские художественные фильмы. Аннотированный каталог. Т. 1: Немые фильмы (1918–1935) / Ред. А. В. Мачерет. Москва, 1961.
Оксман 1923 – Оксман Ю. Г. Судьба одной пародии Достоевского // Красный Архив. 1923. № 3. С. 301–303.
Пиотровский 1936 – Пиотровский A. П. Монтажный лист в картине. Дворец и крепость. В 6 частях. Ленинград, 1936.
Покровский 1927 – 1905. Материалы и документы / Общ. ред. М. Н. Покровского. Москва, Ленинград, 1927.
Сватиков 1907 – Сватиков C. Г. Студенческое движение 1869 года:
Бакунин и Нечаев // Наша страна: Исторический сборник. № 1. Санкт-Петербург, 1907.
Троицкий 1983 – Троицкий Н. А. «Народная воля» перед царским судом (1880–1894). Саратов, 1983.
Троицкий 2002 – Троицкий Н. А. Крестоносцы социализма. Саратов, 2002.
Троицкий 2009 – Троицкий Н. А. Орлы-богатыри (Российские народники в искусстве). Саратов, 2009.
D. Dogo. Building the image of Russian political conspirators in early Soviet cinematography Хорхордина 1994 – Хорхордина Т. Н. История отечества и архивы. 1917–1980-е гг. Москва, 1994.
Чернобаев 2010 – Русская историография XI – начала XXI века / Ред. А. А. Чернобаев. Москва, 2010.
Штрайх 1919 – Штрайх С. Я. Декабристы на экране // Жизнь искусства. 1919. 2 декабря.
Щёголев 1929 – Щёголев П. Е. С. Г. Нечаев в равелине (1873–1882) // Алексеевский равелин. Книга о падении и величии человека. Москва, 1929.
Выпуск: 2, 2015
Серия выпуска: Выпуск № 4
Рубрика: СТАТЬИ
Страницы: 69 — 81
Скачиваний: 979