Праксема ТГПУ
RU EN






Сегодня: 08.07.2025
Главная Выпуски журнала 2019 Год Выпуск №1 POETIC BOUNDARIES OF OPEN CITIES
  • Главная
  • Текущий выпуск
  • Выпуски журнала
    • 2025 Год
      • Выпуск №1
      • Выпуск №2
    • 2024 Год
      • Выпуск №1
      • Выпуск №2
      • Выпуск №3
      • Выпуск №4
    • 2023 Год
      • Выпуск №1
      • Выпуск №2
      • Выпуск №3
      • Выпуск №4
    • 2022 Год
      • Выпуск №1
      • Выпуск №2
      • Выпуск №3
      • Выпуск №4
    • 2021 Год
      • Выпуск №1
      • Выпуск №2
      • Выпуск №3
      • Выпуск №4
    • 2020 Год
      • Выпуск №1
      • Выпуск №2
      • Выпуск №3
      • Выпуск №4
    • 2019 Год
      • Выпуск №1
      • Выпуск №2
      • Выпуск №3
      • Выпуск №4
    • 2018 Год
      • Выпуск №1
      • Выпуск №2
      • Выпуск №3
      • Выпуск №4
    • 2017 Год
      • Выпуск №1
      • Выпуск №2
      • Выпуск №3
      • Выпуск №4
    • 2016 Год
      • Выпуск №1
      • Выпуск №2
      • Выпуск №3
      • Выпуск №4
    • 2015 Год
      • Выпуск №1
      • Выпуск №2
      • Выпуск №3
      • Выпуск №4
    • 2014 Год
      • Выпуск №1
      • Выпуск №2
  • Рейтинг
  • Поиск
  • Об издателе
  • Новости
  • Редакционная коллегия
  • Редакционный совет
  • Постоянные рецензенты журнала
  • Правила для авторов
  • Порядок рецензирования
  • Публикационная Этика Издания
  • Контактная информация
  • Разместить статью
  • Оформить подписку
  • Служебный вход
vestnik.tspu.ru
praxema.tspu.ru
ling.tspu.ru
npo.tspu.ru
edujournal.tspu.ru

Журнал исследований социальной политики Журнал по истории античной педагогической культуры Критика и семиотика Гуманитарный альманах «Человек.RU»
Поиск по автору
- Не выбрано -
  • - Не выбрано -
Яндекс.Метрика

POETIC BOUNDARIES OF OPEN CITIES

Барбарук Магдалена

DOI: 10.23951/2312-7899-2019-1-32-43

Информация об авторе:

Magdalena Barbaruk, University of Wroclaw. Pl. Uniwersytecki 1, Wroclaw, Poland, 50-137. E-mail: magdalena.barbaruk@uwr.edu.pl

The author argues that in order to fruitfully explore the city within the cultural-studies framework one must first accurately define the city as an object of knowledge, which only highlights the problematic nature of the boundaries of the city. The article foregrounds the key role of the cultural heteronomy of the city, which overrides its civilisational heteronomy. Culture, which the Polish culture scholar Stanisław Pietraszko understands as a way of being in accordance with values, is the determining factor in the identity of the city and is manifest in the openness and fluidity of its limits. Central thematic concern lies in literary “prostheses” of cities, which are needed in places inhabited by migrants, the colonized, “the subjects homesick” for “their” cities. Fiction and poetry bear a crucial ontological and axiological city-making responsibility, as demonstrated in the author’s previous studies on Quixotic La Mancha and re-confirmed in this paper on the example of the Latin American Amereida, a group of architects, poets and artists. The author examines their 1965 journey from Chile, called Travesía (The Crossing), whose aim was “poetic dwelling” in America. During the journey, they performed poetic acts referred to as phalènes, whose idea grew out from an earlier trip to Paris and urban poetic practices in Santiago de Chile. As the pampa and Patagonia became a symbol of absolute modernity, the realisation is prompted that the modernity of the city-text can be “re-written” onto a non-urbanised space. The article ends with a glimpse of the utopian Open City (Ciudad Abierta), which the Amereida founded on the Pacific coastal dunes in 1970 in order to live there, work and teach students of the Faculty of Architecture of the Catholic University of Valparaíso. The pursuits undertaken in the city show that what is poetic is “open,” long-lasting and communal.

Ключевые слова: Amereida, the Open City (Ciudad Abierta), travesía, city, city limits / boundaries, modernity, culture, values, South America

Библиография:

Amereida 1986 – Amereida II Bitacora. Vina del Mar, 1986.

Arce de 2003 – Arce de R. P. So far yet so near: The Open City and the Travesias. Valparaiso School: Open City Group. Ed. by R. Rispa, R. P. de Arce, F. P. Oyarzun. Montreal, Kingston, 2003. P. 13–17.

Baczko 2016 – Baczko B. Swiatla utopii. Warszawa, 2016.

Barbaruk 2018 – Barbaruk M. Sensy bladzenia. La Mancha i jej peryferie. Krakow, 2018.

Certeau de 1984 – Certeau de M. The Practice of Everyday Life. Transl. into English by S. Rendall. Berkeley, Los Angeles, London, 1984.

Fernandez-Armesto 2002 – Fernandez-Armesto F. Civilizations: Culture, Ambition and the Transformation of Nature. New York, 2002.

Iommi 1982 – Iommi G. Hay que ser Absolutamente Moderno. Valparaiso, 1982.

Ortega y Gasset 1993 – Ortega y Gasset J. Velazquez i Goya. Trans. into Polish by R. Kalicki. Warszawa, 1993.

Oz 2016 – Oz A. Amos Oz w Trojce o swoim zyciu i tworczosci: Rozmowa z M. Nogasiem. Trojka. 2016. March 10. URL: https://www.polskieradio.pl/9/396/Artykul/1592601

Panas 2017 – Panas W. Brama. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa. 2017. 3 (318). P. 9–14.

Perec 1988 – Perec G. W, or the Memory of Childhood. Trans. into English by D. Bellos. London, 1988.

Pratt 2008 – Pratt M. L. Imperial Eyes: Travel Writing and Transculturation. London, New York, 2008.

Sekalska 2019 – Sekalska D. Amos Oz - Opowiesci o milosci i mroku. Dwojka. 2019. February 3. URL: https://www.polskieradio.pl/8/2382/Artykul/2257044

Sepulveda 2003 – Sepulveda L. Express Patagonia. Trans. into Polish by A. Elbanowski. Warszawa, 2003.

Wolska 1991 – Wolska D. Czy tworczosc stwarza wartosci? Prace Kulturoznawcze. 1991. 2. P. 57–63.

barbaruk_m._32_43_1_19_2019.pdf ( 289.03 kB ) barbaruk_m._32_43_1_19_2019.zip ( 280.54 kB )

Выпуск: 1, 2019

Серия выпуска: Выпуск № 1

Рубрика: СТАТЬИ

Страницы: 32 — 43

Скачиваний: 1317

Для цитирования:


© 2025 ΠΡΑΞΗMΑ. Проблемы визуальной семиотики

Разработка и поддержка: Лаборатория сетевых проектов ТГПУ